NASZE SERWISY:    ANDROID   LINUX   MAEMO   SYMBIAN   WEBOS




Hosting sponsoruje:



GRIN3 - polskie fonty

Profesjonalne czcionki z polskimi znakami - czcionki.com

OpenMobile on Facebook


 

Błędy przy kompilacji w Carbide.

Odpowiednie forum do zadawania pytań dotyczących rozpoczęcia programowania.

Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez sl4sh » 6 czerwca 2009, o 10:47

Witam, pewnie zjedziecie mnie ostro, nie mniej jednak nie wiem jak wystartować z pisaniem programów na symbian os :/

Po lektórze niektórych wątków ściągnąłem :
- Active Perl (5.8.9.826 and 5.10.0.1005)
- S60 3rd Edition SDK for Symbian OS, for C++, Maintenance Release (S60-SDK-0616-3.0-mr.3.749.zip)
- Carbide.C++ 2.0

Zainstalowałem wszystko. Uruchomiłem Carbide. Po stworzeniu obojętnie jakiego projektu i przy próbie jego kompilacji dostaję błąd, :
Kod: Zaznacz cały
Program file does not exist
C:\Symbian\9.1\S60_3rd_MR\Epoc32\release\winscw\udeb\tres1.exe not found
  C:\Symbian\9.1\S60_3rd_MR\Epoc32\release\winscw\udeb\tres1.exe not found
  C:\Symbian\9.1\S60_3rd_MR\Epoc32\release\winscw\udeb\tres1.exe not found


Nie wiem co dalej :/ Mój tel. to nokia E61 Symbian 9.1 3rd. System WinXP sp2.



Poradziłem sobie z w/w problemem. Teraz wszystko się kompuluje, jednak po skompilowaniu, gdy wyskakuje okno emulatora, jest ono całe białe :/ Kompilowany program to standardowe "Hello World" jednak na formie nic sie nie wyświetla :/
sl4sh
1%
1%
 
Posty: 4
Dołączył(a): 6 czerwca 2009, o 10:33
Mod.tel.: e61
FW: 111
    WindowsXPOpera

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez sebax » 6 czerwca 2009, o 22:49

Ten błąd, który opisujesz to prawdopodobnie twój program... być może był w nim błąd i program nie został zbudowany, dlatego nie było pliku... tak wynika z twojego opisu.

Nie wiem jak uruchamiasz emulator ale najpierw spróbuj z menu start,emulator powinien się uruchomić i w emulatorze możesz uruchomić swój program jeżeli to jest aplikacja(ma plik reg).

Daj znać czy emulator działa, spróbujemy poprowadzić cię dalej.
sebax
10%
10%
 
Posty: 48
Dołączył(a): 19 grudnia 2006, o 00:06
    WindowsVistaFirefox

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez sl4sh » 7 czerwca 2009, o 15:33

Obrazek

Jak widać emulator działa, włączyłem go z menu Start. To samo pokazuje się po odpaleniu programu w Carbide.

Obrazek

Aplikacja wskazana przez strzałkę, to standardowy Hello World, po prostu wybrałem Symbian OS -> EXE w Carbide. Nie wprowadzałem żadnych zmian w kodzie.

Obrazek

Po uruchomieniu programu jest tylko to co wyżej.

Chciałybm jedynie prosić o pomoc w doprowadzeniu tego do stanu używalności, bo co z tego że znam mniej więcej C/C++ jak chyba IDE nie do końca działa :/

Dodatkowo udało mi się wygenerować .sis -> jednak po wrzuceniu na telefon "Aplikacja nie jest zgodna z tym telefonem" czy coś w tym stylu :/

Gdyby ktoś miał czas, żeby przeprowadzić mnie przez ten wstęp, tak żeby skompilować i uruchomić to "Hello World" na kompie i co ważniejsze na telefonie to będę wdzięczny. Moje gg : 55 19 55, tel. Nokia E61, system WinXp sp2.
sl4sh
1%
1%
 
Posty: 4
Dołączył(a): 6 czerwca 2009, o 10:33
Mod.tel.: e61
FW: 111
    WindowsXPOpera

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez sebax » 7 czerwca 2009, o 19:51

Błąd -1 czyli KErrNotFound, jest generalnie gdy czegoś nie ma, to czego nie ma zależy od kontekstu... po pierwsze sprawdź czy twój program się poprawnie budował czyli:
1) po kompilacji w carbide nie ma żadnych błędów ani warningow
2) sprawdź czy jest plik C:\Symbian\9.1\S60_3rd_MR\Epoc32\release\winscw\udeb\twojprogram.exe nazwa twojego programu musi być w pliku reg czyli zazwyczaj twojprogram_reg.rss, to jest skojarzenie pomiędzy ikonka a programem, prawdopodobnie w twoim wypadku zmieniłeś nazwę programu ale nie zmodyfikowałeś reg stad być może błąd -1
sebax
10%
10%
 
Posty: 48
Dołączył(a): 19 grudnia 2006, o 00:06
    WindowsVistaFirefox

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez sl4sh » 7 czerwca 2009, o 20:29

1. odpalam Carbide
2. File -> New -> Symbian Os C++ Project
3. Wybieram: Basic console application (EXE)
4. Nic nie zmieniam, klikam Run projekt -> w emulatorze nie ma mojego projektu.

5. Project -> Properties : Build Configurations
Dodaje do SIS Builder:
- PKG File : wybieram z listy (projekt1_EKA2.pkg)
- output file name : projekt1.sis
- content seatch location : puste
- self sign sis file : zaznaczone

Zapodaje Run project -> teraz tworzy się .sis, fajnie ale pod odpaleniu emulatora nadal nie ma mojego projektu (nazwa :projekt1). Po wrzuceniu sis oraz sisx na telefon, podczas instalacji dostaje info ze aplikacja jest nie kompatybilna a co za tym idzie błąd i przerwanie instalacji ;/


Plik projkt1.exe jest w katalogu ; C:\Symbian\9.1\S60_3rd_MR\Epoc32\release\winscw\udeb

W carbide -> żadnych błędów.

Odnośnie plików reg, brak :/ Tzn nie ma nigdzie projekt1_reg ani też pliku .rss z nazwą chociążby zbliżoną do "projekt1".

Bardzo proszę o jakieś instrukcje co robić dalej :/ Pewnie coś źle skonfigurowałem i dlatego jest jak jest :/ Swoją drogą wstyd, że nie umiem skonfigurować IDE ;/
sl4sh
1%
1%
 
Posty: 4
Dołączył(a): 6 czerwca 2009, o 10:33
Mod.tel.: e61
FW: 111
    WindowsXPOpera

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez mawhy » 10 czerwca 2009, o 21:10

Czy na pewno zainstalowałeś odpowiednią wersję SDK Perla? Powinna być taka a nie jakaś inna:
http://downloads.activestate.com/Active ... 32-x86.msi
mawhy
30%
30%
 
Posty: 104
Dołączył(a): 19 stycznia 2008, o 00:24
Lokalizacja: Lublin
    WindowsXPFirefox

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez sl4sh » 12 czerwca 2009, o 00:07

Miło, że ktoś się wreszcie zainteresował tym tematem. Odinstalowałem poprzednią wersję Perl i zainstalowałem tą z twojego linka. Tworze przykładowy program z "Hello World" i nadal Error -1. Już nie wiem co robić :/ Juz nawet nie musi ten program działac w emulatorze, napiszcie prosze co zrobic zeby zadzialal w telefonie :( (tel to e61 system złamany)
sl4sh
1%
1%
 
Posty: 4
Dołączył(a): 6 czerwca 2009, o 10:33
Mod.tel.: e61
FW: 111
    WindowsXPOpera

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez issa » 12 czerwca 2009, o 18:50

Hej sl4sh. Looknij na ten link , może Ci to pomoże:

http://flex2.blogspot.com/2009/06/symbi ... lecen.html
issa
10%
10%
 
Posty: 49
Dołączył(a): 11 sierpnia 2006, o 20:13
    WindowsXPSafari

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez mawhy » 13 czerwca 2009, o 12:21

1. odpalam Carbide
2. File -> New -> Symbian Os C++ Project
3. Wybieram: Basic console application (EXE)
4. Nic nie zmieniam, klikam Run projekt -> w emulatorze nie ma mojego projektu.


Żeby uruchamiać konsolowe aplikacje tylko emulatorze to trzeba zmienić ustawienia w pliku epoc.ini i wpisać textshell w pierwszej linijce kodu
Tego typu aplikacji nie uruchomisz w komórce.
W komórce tylko uruchomisz aplikacje z S60 UI.
mawhy
30%
30%
 
Posty: 104
Dołączył(a): 19 stycznia 2008, o 00:24
Lokalizacja: Lublin
    WindowsXPFirefox

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez issa » 14 czerwca 2009, o 21:50

No ładnie... Z reguły czytam tylko dział forum "Od czego zacząć" , patrzę na "Narzędzia i SDK" a tu okazuje się , że Mawhy to sam Michał Małaj we własnej osobie:) Zawsze podaję Pana blog jako źródło ciekawych informacji czy to na symbianos czy to na Telepolis przy okazji dyskusji w newsach o Androidzie , iPhone itp. Celowo pisze "Pan" bo z fotki na blogu wynika , że ma Pan swoje lata , po drugie naprawdę należy się Panu szacunek za pasję i umiejętność zainteresowania tematem , a szczególnie za bezinteresowną pomoc , a aktualnie nieczęsto spotyka się taką postawę , z reguły większość wolałaby tylko brać nie dając od siebie nic w zamian. Szukając kiedyś polskojęzycznych informacji o Mobilnym Pythonie natknąłem się na Pana blog i choć jakoś jak magnes ciągnie mnie Java , to wszystko co Pan pisze jest naprawdę kapitalne i co tu ukrywać , było kamieniem węgielnym dla całej mojej nauki. Nooo , jak tuzy o takiej wiedzy jak Michał Małaj zaglądają na symbianos to nic tylko korzystać z ich doświadczenia. Pozdrawiam!
issa
10%
10%
 
Posty: 49
Dołączył(a): 11 sierpnia 2006, o 20:13
    WindowsXPFirefox

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez sebax » 17 czerwca 2009, o 22:02

ok, wreszcie mam chwilke czasu, zeby cos napisac... w sumie uzywam codewarriora bo jest o niebo szybszy ale trzeba takze uczyc sie nowych rzeczy(moze nie takich juz nowych) i zainstalowalem carbide.c++ 2.0, zrobilem tak jak napisales i wszystko bylo od poczatku do konca ok.
W przypadku aplikacji "konsolowej" jest malo przyczyn bledow takich jak opiujesz np brak biblioteki dll... reszta kodu "domyslnego" generowanego przez carbide ma jakas tam obsluge bledow i takie rzeczy sie nie zdarzaja.
Z drguiej strony carbide nie tworzy reg dla aplikacji "konsolowej" i ikonki nie powinienes miec, wiec najprawdopodobniej cos namieszales wczesniej, zrobiles aplikacje, ktora nazywa sie tak samo albo ma taki sam caption w loc, pozniej zrobiles aplikacje "konsolowa" i stad ten caly ciag nieporozumien, prubujesz przez ikonke do innej w sumie aplikacji odpalic cos nowego, prawdopodobnie wygenerowane uidy tych aplikacji sie roiznia i stad KErrNotFound.
Najlepiej wszystko wyczyscic, jezeli nie masz juz starych projektow i nie mozesz na nich zrobic clean to po prostu znajdz wszystkie pliki w c:\symbian\...\epoc32\release i jeszcze moze build o masce *nazwa_twojego_programu* i usun je.

Kilka slow sprostowania poprzednich postow:
1) Pisze celowo aplikacja "konsolowa" bo generalnie i tak wszystko jest robione przez window serwer i pojecia jako takiej konsoli nie ma
2) to oczywiscie nieprawda, ze aplikacja "konsolowa" nie bedzie dzialac na telefonie, co prawda trudno ja uruchomic bo zazwyczaj nie ma pliku reg, ktory tworzy ikonke do uruchamiania ale oczywiscie taki plik mozna samemu sobie napisac, co smieszniejsze w zasadzie wszystkie telefony z symbianem od 9.1 w gore sa na tyle binarnie zgodne(chodzi mi o system operacyjny i biblioteki a w zasadzie ich uidy i kolejnosc funkcji w srodku), ze jedna aplikacja konsolowa wykorzystujaca podstawowe biblioteki bedzie dzialac na wszystkich telefonach!
3) textshell w epoc.ini oznacza tylko tyle, ze zamiast domyslnego shella czyli czegos co zwiemy menu uruchamiany jest program eshell czyli taka konsola systemowa
sebax
10%
10%
 
Posty: 48
Dołączył(a): 19 grudnia 2006, o 00:06
    WindowsVistaFirefox

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez mawhy » 22 czerwca 2009, o 11:57

issa napisał(a):No ładnie... Z reguły czytam tylko dział forum "Od czego zacząć" , patrzę na "Narzędzia i SDK" a tu okazuje się , że Mawhy to sam Michał Małaj we własnej osobie:) Zawsze podaję Pana blog jako źródło ciekawych informacji czy to na symbianos czy to na Telepolis przy okazji dyskusji w newsach o Androidzie , iPhone itp. Celowo pisze "Pan" bo z fotki na blogu wynika , że ma Pan swoje lata , po drugie naprawdę należy się Panu szacunek za pasję i umiejętność zainteresowania tematem , a szczególnie za bezinteresowną pomoc , a aktualnie nieczęsto spotyka się taką postawę , z reguły większość wolałaby tylko brać nie dając od siebie nic w zamian. Szukając kiedyś polskojęzycznych informacji o Mobilnym Pythonie natknąłem się na Pana blog i choć jakoś jak magnes ciągnie mnie Java , to wszystko co Pan pisze jest naprawdę kapitalne i co tu ukrywać , było kamieniem węgielnym dla całej mojej nauki. Nooo , jak tuzy o takiej wiedzy jak Michał Małaj zaglądają na symbianos to nic tylko korzystać z ich doświadczenia. Pozdrawiam!


Dziękuję za uznanie i za docenienie mojej aktywności. Chociaż w Polsce pewnie znajdzie się sporo osób, które programują w Symbianie zawodowo to jednak ja pisze sobie o tym całkiem hobbystycznie. Sprawia to wrażenie że jestem "ekspertem" w tej dziedzinie. Tak naprawdę mam dużo jeszcze rzeczy do poznania jeżeli chodzi o programowanie: Qt for S60, Symbian C++, OpenC i jak OpenC++ i jak technologie zależne od tych języków: FlashLite, Python, Web Runtime. Pomysłów na artykułów do bloga mam sporo. Drugą aspiracją jest promocja Fundacji Symbian w Polsce. Ale to krok po kroku... kamyczek do kamyczka coś z tego wyjdzie.

Pozdrawiam

-- 22 cze 2009 12:37 --

sebax napisał(a):ok, wreszcie mam chwilke czasu, zeby cos napisac... w sumie uzywam codewarriora bo jest o niebo szybszy ale trzeba takze uczyc sie nowych rzeczy(moze nie takich juz nowych) i zainstalowalem carbide.c++ 2.0, zrobilem tak jak napisales i wszystko bylo od poczatku do konca ok.
W przypadku aplikacji "konsolowej" jest malo przyczyn bledow takich jak opiujesz np brak biblioteki dll... reszta kodu "domyslnego" generowanego przez carbide ma jakas tam obsluge bledow i takie rzeczy sie nie zdarzaja.

Chyba przyczyn może być wiele, zależy też jaką wersję się robi: emulator czy na komórkę.
Pisząc "aplikacja konsolowa" to miałem na myśli teminologię z Carbide.C++ (mylaca zreszta) z projektów "Basic console application (EXE)", która tak naprawde generuje serwer aplikacyjny, a nie interfejs graficzny dla aplikacji konsolowej. Ale wiem że do Pythona i jak do OpenC dołączana jest biblioteka GUI pozwalająca na tworzenie aplikacji konsolowej UI. Nie próbowałem tego używać z Sybinan C++. Sebax było by miło gdybyś mnie naprowadził na to jak użyć stdioserver.sis z Symbiana C++.

sebax napisał(a):Z drguiej strony carbide nie tworzy reg dla aplikacji "konsolowej" i ikonki nie powinienes miec, wiec najprawdopodobniej cos namieszales wczesniej, zrobiles aplikacje, ktora nazywa sie tak samo albo ma taki sam caption w loc, pozniej zrobiles aplikacje "konsolowa" i stad ten caly ciag nieporozumien, prubujesz przez ikonke do innej w sumie aplikacji odpalic cos nowego, prawdopodobnie wygenerowane uidy tych aplikacji sie roiznia i stad KErrNotFound.
Najlepiej wszystko wyczyscic, jezeli nie masz juz starych projektow i nie mozesz na nich zrobic clean to po prostu znajdz wszystkie pliki w c:\symbian\...\epoc32\release i jeszcze moze build o masce *nazwa_twojego_programu* i usun je.


Kłopotliwe te ręczne usuwanie i chyba raczej musiałby jeszcze poszukać pliku *.rsg
Ale dziękuję za uwagę o tym co się dzieje jak nie czyści się projektu po kompilacji a początkujący często nie zwracają uwagę na to

sebax napisał(a):Kilka slow sprostowania poprzednich postow:
1) Pisze celowo aplikacja "konsolowa" bo generalnie i tak wszystko jest robione przez window serwer i pojecia jako takiej konsoli nie ma


Chyba to się zastanawiam jak nazwać aplikację nie posiadajacą UI w Symbianie

sebax napisał(a):2) to oczywiscie nieprawda, ze aplikacja "konsolowa" nie bedzie dzialac na telefonie, co prawda trudno ja uruchomic bo zazwyczaj nie ma pliku reg, ktory tworzy ikonke do uruchamiania ale oczywiscie taki plik mozna samemu sobie napisac, co smieszniejsze w zasadzie wszystkie telefony z symbianem od 9.1 w gore sa na tyle binarnie zgodne(chodzi mi o system operacyjny i biblioteki a w zasadzie ich uidy i kolejnosc funkcji w srodku), ze jedna aplikacja konsolowa wykorzystujaca podstawowe biblioteki bedzie dzialac na wszystkich telefonach!


Podsunąłeś temat o tym jak zrobić plik reg który miałby uruchamiać cokolwiek. Tylko że trzeba wcześniej znać uidy aplikacji zainstalowanych domyślnie w Symbianie


sebax napisał(a):3) textshell w epoc.ini oznacza tylko tyle, ze zamiast domyslnego shella czyli czegos co zwiemy menu uruchamiany jest program eshell czyli taka konsola systemowa


Wątpię czy taki eshell jest zainstalowany w komórce ? bo nie trzeba by wtedy uruchamiać stdioserver.sis
Trochę odbiegliśmy od tematu.

Pozdrawiam
Michał Małaj
mawhy
30%
30%
 
Posty: 104
Dołączył(a): 19 stycznia 2008, o 00:24
Lokalizacja: Lublin
    WindowsXPFirefox

Re: Błędy przy kompilacji w Carbide.

Postprzez sebax » 24 czerwca 2009, o 18:26

Chyba przyczyn może być wiele, zależy też jaką wersję się robi: emulator czy na komórkę

W tej sytuacji to jest poplatanie z pomieszaniem wiec przyczyn moze byc kilka, glownie zwiazane z reg od innego programu hehe
Kłopotliwe te ręczne usuwanie i chyba raczej musiałby jeszcze poszukać pliku *.rsg

sprostowanie: rsg to plik z identyfikatorami zasobow do uzywania z c++, jest nadpisywany po kazdej kompilacji zasobow... druga sprawa jak nie ma juz projektu a masz pliki w drzewie emulatora to jest to najmniej klopotliwe wyjscie bo jedyne
Chyba to się zastanawiam jak nazwać aplikację nie posiadajacą UI w Symbianie

nie ma co sie zastanawiac, ja ci napisze... :P
Kod: Zaznacz cały
GLDEF_C TInt E32Main()
   {
   return KErrNone;
   }

Wątpię czy taki eshell jest zainstalowany w komórce ? bo nie trzeba by wtedy uruchamiać stdioserver.sis

nigdy nie korzystalem z PIPS bo stdioserver to chyba tego element ale generalnie sisow sie nie uruchamia, sis to tylko archiwum instalacyjne, w srodku sa pliki wykonywalne exe...
druga sprawa PIPS jest zrobiony prawdopodobnie jako klient-serwer wiec stad ten serwer, wszelkie odwolania posixowe sa robione przez serwer...

powodzenia z symbianem
sebax
10%
10%
 
Posty: 48
Dołączył(a): 19 grudnia 2006, o 00:06
    WindowsVistaFirefox


Powrót do Od czego zacząć?

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron